Kirjoittajat: Sanna Kiviruusu ja Sirpa Mäkinen.
Kirjoitus on julkaistu myös Ideapark NYT -lehdessä 16.3.2020.

Suorituspaineiden keskellä stressitasot paukkuvat. Parhaimmillaan stressi ”buustaa” meidät läpi haastavien tilanteiden, ja saa toimimaan vaaratilanteissa. Pitkittyessään stressi kuluttaa elimistöämme. Sille altistavat kiireinen ja innostavakin elämänrytmi sekä erilaiset kriisit ja muutokset elämässä. Voit tunnistaa stressin mm. uniongelmista, ärtyneisyydestä, keskittymisvaikeuksista tai erilaisista kehollisista oireista.

Kehomme on viisas ja puolellamme: Se kertoo, kun stressinsietokyky on tullut täyteen. Pitkittynyt stressi on aina elimistön hätähuuto, jota tulee kuunnella. On aika tehdä elämässä muutoksia pohtimalla, mitkä asiat tukevat omaa palautumista parhaiten.

Rentoutuminen: Etsi tapoja rentoutua. Se palauttaa myös hermostoasi. Lepotilassa kehosi latautuu ja varastoi itseensä energiaa. Pääset hyvin alkuun jo pelkästään keskittymällä hengitykseen. Rentoutuminen on taito, jota voi treenata. Tunnista oma yksilöllinen tapasi: Ei-tavoitteellinen, nautintoa lisäävä ja voimavaroja vahvistava keino toimii parhaiten.

Ajankäytön hallinta. Elämässä tulee olla aikaa asioille, jotka ovat Sinulle tärkeitä ja arvojesi mukaisia. Mieti, miten voit helpottaa arkeasi löytääksesi tilaa niille. Mitkä asiat on pakko hoitaa, ja minkä kohdalla voi hieman joustaa? Tarkastele myös, vaaditko kenties itseltäsi liikaa?  Unella on suuri merkitys palautumiseen, älä tingi siitä. Myös läheiset ihmissuhteet suojaavat stressiltä, joten pidä kalenterissa tilaa niille.

Pyydä, ja ota vastaan apua ja tukea. Kaikkeen emme voi vaikuttaa, elämässä sattuu ja tapahtuu. Tällöin puhumisen tärkeys tekemisen sijaan korostuu. Avun pyytäminen on vahvuutta. Kaksin jaettu huoli on aina helpompi kantaa kuin yksin. Ammattilaisen kanssa voi löytää uusia näkökulmia tilanteeseen.

Kannustamme Sinua Tasauspäivien humussa pysähtymään myös oman olotilasi ja hyvinvointisi äärelle: Mitä kehosi ja mielesi Sinulle viestittävät? Mitä Sinä juuri nyt kaipaat?

Sanna, Sirpa ja Jonna

Meiltä Solisevasta löydät keskusteluapua omien arvojesi mukaisten muutosten tekemiseen. Voit myös tulla yksin tai kaksin Neurosonic -rentoutukseen. Ryhmille ja työporukoille järjestämme 2-4h hyvinvointihetkiä.

Soliseva logo kansikuvassa

 

Soliseva – Mielen liikettä ja uusia taitoja!

p. 044-2937773, info@soliseva.fiwww.soliseva.fi

www.facebook.com/soliseva.fi, www.instagram.com/soliseva.fi